آرشیو تیر ماه 1401

در این وبلاگ اطلاعات مفیدی درباره تغذیه درست در اختیار شما قرار میدهیم.

رژیم پالئو و تاثیرات آن بر لاغری

۱۸ بازديد

رژیم غذایی پالئو از رژیم غذایی انسان های اولیه گرفته شده است و برخلاف اکثر رژیم های لاغری یک رژیم کالری شمار نیست. این رژیم لاغری تنها به خوردن مواد غذایی ارگانیک و کامل گیاهی و حیوانی مانند تخم مرغ، ماهی، گوشت، میوه، سبزیجات، آجیل و دانه ها تاکید دارد و مصرف غذاهای فراوری شده، لبینات، شکر و غلات را منع کرده است.

رژیم غذایی غارنشینی چگونه باعث لاغری می شود؟

طرفداران رژیم غارنشینی آن را به عنوان یک رژیم لاغری سالم می شناسند. در این رژیم لاغری نیازی به کالری شماری نیست؛ بلکه این رژیم با روش های دیگری می تواند منجر به کاهش وزن و لاغری شود.

حدود 70 درصد از غذاهای مصرفی ما را غلات و قندهای تصفیه شده، لبنیات و روغن های گیاهی تصفیه شده تشکیل می دهد. رژیم لاغری پالئو با حذف کردن این مواد و جایگزین کردن آنها با میوه و سبزیجات تازه، غذاهای دریایی و گوشت های سالم منجر به کاهش وزن و البته بهبود سلامتی افراد می شود.

برای گرفتن هرنوع رژیم، بهتر است به متخصص مراجعه شود تا بتواند با توجه به شرایط شما شامل سن، وضعیت بدنی و حتی جنسیت شما، بهترین رژیم را برای شما تجویز کند. به عنوان مثال میتوان با مراجعه با پزشک متخصص، بهترین رژیم لاغری برای زنان را دریافت کرد و از نتایج عالی آن رژیم بهره برد.

مزایا و معایب رژیم لاغری پالئو چیست؟

مزیت: رژیم غارنشینی علاوه بر تاثیراتی که بر کاهش وزن دارد بر سلامتی افراد نیز می تواند بسیار مفید باشد. چرا که این رژیم خطر ابتلا به بیماری فشار خون و دیابت را کاهش می دهد.

معایب:

  • افراد زیادی مخالف این رژیم هستند زیرا در این رژیم مصرف غلات کامل و حبوبات منع شده است. چرا که غلات و حبوبات مواد مغذی بسیار زیادی دارند و در واقع جزء منابع فیبر شناخته می شوند.
  • بسیاری از افراد، در طولانی مدت نمی توانند از رژیم پالئو استفاده کنند؛ چرا که بسیار خسته کننده است و ممکن است سلامت کلی بدن را تحت تاثیر قرار دهد.
  • این رژیم بر مصرف حجم زیادی از روغن نارگیل تمرکز دارد، که همین موضوع می تواند در طولانی مدت اثرات منفی از خود بر جای بگذارد.
  • رژیم پالئو یک رژیم لاغری وقت گیر و البته پرهزینه است، به همین دلیل کمتر کسی به سراغ آن می رود.

بیتر بخوانبد: رژیم لاغری سریع

اصول برنامه غذایی رژیم غارنشینی

رژیم غذایی پالئو معتقد است که یک برنامه غذایی سالم، برای کاهش وزن و بهبود سلامت افراد است. اصول اولیه رژیم غارنشینی به شرح زیر است:

  • رژیم پالئو شامل غذاهای مجاز مانند ماهی، گوشت، تخم مرغ، میوه، سبزیجات، آجیل، ادویه جات و چربی های سالم است.
  • همچنین این رژیم مصرف برخی مواد غذایی را ممنوع می کند که شامل غذاهای فرآوری شده، نوشابه، شکر، اکثر لبینات، شیرین کننده های مصنوعی و چربی های ناسالم است.

منبع: https://www.foodonly.ir/

6 ماده‌ی غذایی سالم ضروری در رژیم بارداری

۱۹ بازديد

دوران بارداری تغییرات زیادی در بدن مادر به وجود می‌آورد و در این دوران نیاز‌های غذایی از اهمیت زیادی برخوردار است. باید برای سلامتی مادر و جنین از رژیم بارداری مناسب پیروی کرد تا اطمینان حاصل شود که همه‌ی مواد غذایی به اندازه کافی به بدن می‌رسد. غذا اولین منبع تغذیه جنین در شکم مادر است پس باید از غذاهایی مصرف کرد که سرشار از مواد مغذی هستند. با ما همراه باشید.

مواد مغذی مورد نیاز زنان باردار کدام‌اند؟

  • پروتئین: در بارداری نیاز به پروتئین افزایش می‌یابد و برای رشد و نموی جنین، تشکیل جفت، خون و مایع آمونیاک و حفظ بافت‌های بدن مادر صرف می‌شود.
  • کربوهیدرات: جنین از گلوگز به عنوان منبع اصلی انرژی استفاده می‌کند.
  • چربی‌ها: چربی‌ها منبع بزرگ انرژی بدن مادر هستند و به جذب ویتامین‌های محلول در چربی کمک می‌کنند.
  • ویتامین‌ها: به علت نیاز جنین و مادر به ویتامین‌ها در دروان بارداری باید مصرف آن‌ها را بالا ببرید.
  • مواد معدنی: کلسیم، آهن، ید، روی، فسفر و … به طبع نیاز بدن به املاح معدنی نیز بالا می‌رود.

6 ماده غذایی سالم و مفید

ماست و لبنیات

لبنیات سرشار از پروتئین و کلسیم و حاوی مقادیر بالای فسفر، ویتامین B، منیزیم و روی هستند. در بین محصولات لبنی، ماست یونانی دارای کلسیم بیشتری است. کسانی که بخاطر عدم تحمل لاکتوز، شیر مصرف نمی‌کنند می‌توانند از ماست پروبیوتیک استفاده کنند که عملکرد دستگاه گوارش را بهتر می‌کند.

حبوبات

حبوبات شامل: عدس، لوبیا و …منبع گیاهی عالی از فیبر، پروتئین، آهن، فولات و کلسیم هستند. فولات ماده‌ی مغذی مهمی در دوران بارداری است و خطر برخی نقایص و بیماری‌های مادر زادی را کاهش می‌دهد.

تخم مرغ

حاوی پروتئین با کیفیت بالا، چربی و بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. تخم مرغ حاوی کولین است که برای رشد مغز جنین مفید است.

کلم بروکلی

سبزیجات تیره مثل بروکلی حاوی بسیاری از مواد معدنی مثل فیبر و ویتامین  C,K,A، کلسیم، آهن هستند. قرار دادن سبزیجات تیره در رژیم بارداری به دلیل فیبر بالا و جلوگیری از یبوست بارداری توصیه می‌شود.

گوشت بدون چربی و پروتئین بالا                   

گوشت گاو بدون چربی و مرغ منبع عالی از پروتئین با کیفیت هستند. همچنین گوشت گاو منبع غنی از آهن و ویتامینB  می‌باشد.

زنان باردار به آهن بیشتری نیاز دارند چون حجم خون افزایش می‌یاید. سطح پایین آهن در دوران بارداری باعث کمبود آهن و کم خونی می‌شود.

غلات کامل

غلات کامل مثل جو و کینوا دارای فیبر، ویتامین‌ها و برخی دیگر حاوی مقدار کمی پروتئین هستند.

منبع: http://www.foodonly.ir/

رژیم کالری شماری

۱۹ بازديد

بهترین راه برای رسیدن به وزن ایده آل و لاغری، انجام حرکات ورزشی روزانه به همراه یک رژیم غذایی اصولی و سالم است.

واحدی که به منظور اندازه گیری انرژی موجود در مواد غذایی استفاده می شود “کالری” است و تاثیر مستقیم بر وزن دارد. یعنی هر چه میزان کالری دریافتی بدن کاهش پیدا کند به همان اندازه هم کاهش وزن اتفاق می افتد؛ بنابراین یکی از روش های لاغری کم کردن کالری دریافتی است.

کالری شماری چیست؟

دریافت مقدار متعادل کالری در لاغری نقش بسیار مهمی دارد، زیرا چنانچه مقدار کالری دریافتی کم یا زیاد شود حتما احساس گرسنگی خواهید کرد و بعدها دچار پرخوری می شوید.

میزان کالری دریافتی مناسب برای بدن افراد در حالت سختگیرانه 2000 کالری است. به نسبت وزن، سطح فعالیت، تراکم استخوان های بدن و میزان غذایی که در روز مصرف می کنیم، کالری سوزی هر کسی با دیگری تفاوت دارد. حدود 10 درصد از کالری که بدن انسان روزانه می سوزاند، صرف هضم و گوارش غذا می شود.

مزایای رژیم کالری شماری چیست؟

وقتی شروع به کالری شماری می کنید یعنی حواستان به مصرف کمتر غذاها است، کالری دریافتی بدن کم شده و وزنتان هم کاهش پیدا می کند. مصرف بیش از حد غذا باعث می شود که کالری های اضافی به چربی تبدیل شوند. توجه به کالری غذاهای مصرفی باعث می شود که شما اسیر پرخوری نشوید و وزن دلخواه خود را حفظ کنید.

معایب رژیم کالری شماری چیست؟

از جمله معایب رژیم کالری شماری عبارتند از:

  • در این نوع رژیم تنها معیار افراد کالری مواد غذایی است و قبل از خوردن هر چیزی اول به برچسب کالری آن توجه می کنند. این بدین معنی است که این افراد به جای خوردن غذاهای سالم و میوه های تازه سراغ خوراکی های بسته بندی و آماده می روند؛ که اکثر آنها فراوری شده هستند.
  • کالری غذاها تنها واحدی برای اندازه گیری انرژی غذاها هستند و از میزان کالری یک ماده غذایی نمی توان به مغذی بودن آن پی برد. برای مثال میزان کالری برخی نوشیدنی های گازدار با ماهی سالمون برابر است! اما این کجا و آن کجا؟! با این تفاسیر رژیم کالری شماری به هیچ عنوان روی مغذی بودن مواد غذایی تاکید ندارد.
  • در صورتی که میزان کالری دریافتی بدن بیش از حد کم شود، بدن به طور اتوماتیک و برای ادامه بقا به فکر ذخیره انرژی می افتد. در نتیجه متابولیسم بدن کم شده و انرژی بیشتری ذخیره می شود؛ در این صورت حتی ممکن است افزایش وزن هم داشته باشید.

منبع: http://www.foodonly.ir/

هر آنچه که باید درباره رژیم زون بدانید!

۱۹ بازديد

رژیم لاغری زون یکی از رژیم های پرطرفدار چندین سال اخیر است. این رژیم غذایی به منظور کاهش التهاب بدن و ارتقا سلامتی بدن، پیشنهاد می کند که در هر وعده غذایی مقدار مشخصی از پروتئین، کربوهیدارت و چربی را استفاده کنید. رژیم غذایی زون درصد مشخصی از درشت مغذی ها را در برنامه غذایی خود قرار داده است. به این ترتیب که افراد باید 40 درصد کربوهیدرات، 30 درصد پروتئین و 30 درصد چربی استفاده کنند.

روش انجام رژیم زون (Zone) چگونه است؟

در واقع یکی از آپشن ها و نقاط مثبت رژیم زون این است که مرحله و اصول خاصی برای آن در نظر گرفته نشده است و طراحی این رژیم به گونه ای است که می توان برای طولانی مدت از آن پیروی کرد. روش انجام رژیم زون به دو صورت واحد غذایی و چشم و دست است.

اصولا افراد این رژیم را با روش چشم و دست شروع می کنند و در ادامه و به تدریج از روش واحد غذایی استفاده می کنند. دست افراد در اجرای رژیم Zone باز است. به این ترتیب که هر زمان تمایل داشته باشند، می توانند روش ها را جابجا کنند؛ چرا که هر کدام فواید مختص خود را دارد.

آیا رژیم زون می تواند باعث لاغری شود؟

این رژیم ادعا دارد که با بهینه کردن وضعیت هورمون ها بدن وارد حالتی به نام زون می شود؛ در این حالت بدن برای کنترل التهاب بهینه می شود. رژیم غذایی زون ادعا دارد که در صورت پیروی از آن از مزایای زیر برخوردار خواهید بود:

  • کاهش وزن با نهایت سرعت ممکن اتفاق میفتد و جزو رژیم لاغری سریع به حساب می آید. بنابراین می توان این رژیم را رژیم لاغری زون نیز نامید.
  • حفظ سلامتی و تندرستی در افراد میانسال؛
  • آهسته کردن فرآیند پیری؛
  • عملکرد بهتر مغز؛

فواید رژیم لاغری زون چیست؟

  • این رژیم به نسبت سایر رژیم های لاغری، محدودیت غذایی بسیار کمی دارد.
  • کاهش وزن سریع و اصولی
  • کمک به بهبود بیماری های قلبی-عروقی
  • آهسته کردن روند پیری
  • بهبود عملکرد مغز
  • کاهش استرس و اضطراب

مواد غذایی غیر مجاز در رژیم زون

رژیم غذایی زون هیچ ماده غذایی را به طور کامل ممنوع نکرده است؛ با این حال مصرف برخی مواد غذایی توصیه نمی شود؛ زیرا باعث بالا رفتن التهاب بدن می شوند. از جمله مواد غذایی غیرمجاز در رژیم zone عبارتند از:

  • میوه هایی که قند بالایی دارند، مانند موز، انگور، میوه های خشک، انبه و کشمش؛
  • سبزیجات نشاسته ای یا حاوی قند بالا: نخود سبز، ذرت، هویج و سیب زمینی؛
  • کربوهیدرات های فراوری تصفیه شده: نان، پاستا، نودل و آرد سفید؛
  • سایر مواد غذایی فرآوری شده: غلات صبحانه و مافین ها؛
  • مواد غذایی حاوی شکر اضافه: مانند شکلات، کیک و کوکی ها؛
  • مصرف نوشیدنی هایی مثل قهوه و چای را به حداقل برسانید.

منبع: https://www.foodonly.ir/

رژیم سم زدایی و مزایا و معایب آن

۲۱ بازديد

رژیم سم زدایی یا دتاکس به منظور حذف سموم، تصفیه خون و کبد استفاده می شود و کمک شایانی به لاغری، رفع استرس و شادابی افراد می کند. برای این رژیم، باید از 5 روز قبل از شروع رژیم غذایی دیتاکس، مصرف نوشیدنی های الکل دار، قهوه، چربی های اشباع شده، قندهای تصفیه شده و کلیه غذاهای فراوری شده را حذف کنید.

سم زدایی بدن چیست؟

رژیم غذایی سم زدایی یک رژیم کوتاه مدت است که جهت حذف سموم بدن طراحی شده است. این رژیم معمولا شامل یک دوره رژیم روزه داری و به دنبال آن یک رژیم غذایی سخت شامل میوه، سبزیجات، آب و آبمیوه است. گاهی این حذف سموم شامل گیاهان، دمنوش، مکمل ها و پاکسازی روده می شود.

بیشتر بخوانید: رژیم لاغری سریع

مزایای رژیم دتاکس

  • در این رژیم به طور طبیعی، میزان ویتامین ها و مواد معدنی با مصرف سبزیجات، آبمیوه ها و مکمل های نوشیدنی افزایش می یابد.
  • رژیم دتاکس به شما در شناسایی حساسیت های غذایی کمک زیادی می کند.

معایب رژیم دتاکس

به دلیل کالری کمی که رژیم سم زدایی دارد، افراد انرژی کمی برای انجام ورزش و فعالیت های بدنی خواهند داشت که امکان دارد سرعت متابولیسم و سطح گلوکز خون را دچار اختلال کند.

امکان دارد فرد در اثر پیروی از رژیم غذایی سم زدایی، ناراحتی های گوارشی و دفع مدفوع مکرر را تجربه کند.

دیتاکس پروتئین بسیار کمی دارد.

انواع رژیم سم زدایی بدن

انواع رژیم دیتاکس به منظور پاکسازی بدن استفاده می شود. تقریبا اکثر رژیم های غذایی سم زدا شامل روزه داری، خوردن غذاهای خاص و اجتناب از مصرف مواد مضر و مکمل ها است. از جمله رایج ترین رژیم های سم زدایی بدن عبارتند از:

رژیم لیمو

رژیم سم زدایی لیمو شامل مصرف آبلیمو به مدت یک یا دو هفته بدون غذاهای جامد است. هدف از دیتاکس لیمو حذف سموم و پاکسازی بدن می باشد. موافقین این رژیم لیمو معتقد هستند که این رژیم باعث بهبود وضعیت پوست، کاهش انرژی و کاهش وزن می شود. اما این رژیم برای همه افراد مناسب نیست و بهتر است در حالت کلی برای کاهش وزن از انواع رژیم لاغری اصولی استفاده کنیم.

ر‌ژیم سیب

یکی دیگر از رژیم های غذایی سم زدایی، دیتاکس سیب است که در بین افرادی که قصد لاغری دارند بسیار محبوب است. از جمله فواید دیتاکس سیب عبارتند از:

  • تنظیم قند خون
  • تاثیر بر کلسترول
  • کاهش وزن

رژیم‌ سم زایی بلغم

به رژیم دتاکس بلغم، سم زدایی بدن با طب سنتی هم گفته می شود. مواد غذایی موجود در این رژیم بلغم عبارتند از:

  • تخم مرغ نیم‌ پز
  • مصرف پنیر همراه با گردو، زیره و سیاه ‌دانه
  • نان سنگک و نان جو
  • ارده کنجد همراه با عسل یا شیره انگور
  • گوشت شتر، گوسفند و گنجشک
  • ادویه‌ جات گرم مانند دارچین و زنجبیل
  • نخود
  • کدو حلوایی

منبع: https://www.foodonly.ir/

کالری چیست و چطور کالری غذاها را محاسبه کنیم؟

۲۰ بازديد

در علم فیزیک به مقدار گرمای لازم برای افزایش دمای یک گرم آب به اندازه یک درجه سلسیوس 1 کالری گفته می ‌شود. کالری در واقع یک واحد اندازه گیری انرژی در علم فیزیک و شیمی است ولی ما معمولا از آن برای اندازه گیری و بیان انرژی غذاهایی که مصرف می ‌کنیم نیز استفاده می کنیم.

کالری غذا چیست؟

درون هر ماده غذایی که ما می خوریم انرژی نهفته ای وجود دارد که با دریافت آن، انرژی مورد نیاز بدن ما تامین می شود. با مصرف مواد غذایی، انرژی داخل آن ها توسط متابولیسم بدن و فعالیت های سلولی خاصی آزاد شده و در داخل بدن تبدیل به سوخت می‌ شود. بدن ما نیز برای ادامه حیات و انجام فعالیت‌ های خود از سوخت آزاد شده از غذا استفاده می کند.

وقتی درباره کالری غذا صحبت می‌ کنیم، در اصل می ‌خواهیم مقدار انرژی که این غذا تولید می ‌کند را محاسبه ‌کنیم و ببینیم دقیقا چقدر است. به عنوان مثال زمانی که می گوییم یک عدد سیب 50 کالری انرژی دارد یعنی با خوردن این سیب به مقدار 50 واحد انرژی به بدن میرسد.

برای کاهش و افزایش وزن به چه مقدار انرژی نیاز داریم؟

برای کاهش وزن باید 500 کالری کمتر از نیاز روزانه انرژی دریافت کنید و اینکار با کاهش اندازه وعده های غذایی و مصرف غذاهایی کم انرژی (یعنی کاهش انرژی دریافتی ) و انجام وزرش‌های عادی برای سوزاندن چربی‌های اضافی امکان پذیر است.

برای افزایش وزن هم باید 500 کالری بیشتر از نیاز روزانه انرژی دریافت کرد. انرژی و سوخت اضافی به‌ عنوان چربی در بدن ذخیره می‌شود.

بیشتر بخوانید: رژیم لاغری اصولی

ما در طول روز به چه مقدار انرژی نیاز داریم؟

بدن انسان برای زنده ماندن و انجام فعالیت‌ های روزانه خود نیاز به دریافت انرژی از مواد غذایی دارد و برای حفظ سلامت و کنترل وزن خود باید مقدار انرژی مورد نیاز روزانه برای سوخت ساز و مقدار انرژی که از مواد غذایی دریافت می ‌کنیم را تعیین کنیم.

مقدار انرژی مورد نیاز روزانه با توجه به دو فاکتور BMR و فعالیت فیزیکی فرد متغیر است.

نرخ متابولیسم پایه : (BMR) مقدار انرژی که بدن در زمان استراحت به آن نیاز دارد. این مقدار در زنان و مردان متفاوت است.

نرخ متابولیسم پایه در زنان = ( سن × 7/4) – ( قد × 7/1 ) + ( وزن×6/9) + 655

نرخ متابولیسم در مردان = ( سن ×8/6) – ( قد × 5) + ( وزن×7/13) + 66

  • وزن برحسب کیلو گرم
  • قد بر حسب سانتی متر
  • سن براساس سال

بعد از محاسبه متابولیسم پایه باید فاکتور فعالیت‌های فیزیکی را هم در محاسبه کالری مورد نیاز روزانه در نظر گرفت:

  • فعالیت فیزیکی بسیار کم:( نرخ متابولیسم پایه × 2/1 )
  • فعالیت فیزیکی کم: ( نرخ متابولیسم پایه × 375/1 )
  • فعالیت فیزیکی متوسط: ( نرخ متابولیسم پایه × 55/1 )
  • فعالیت فیزیکی زیاد: ( نرخ متابولیسم پایه×725/1 )
  • فعالیت فیزیکی خیلی زیاد: (نرخ متابولیسم پایه ×9/1 )

درنتیجه این فرمول، کالری مورد نیاز روزانه زنان 1600 تا 2000 است و برای مردان 2000 تا 3000 می‌باشد.

منبع: https://www.foodonly.ir/

رژیم فستینگ یا روزه خواری چیست؟

۲۱ بازديد

رژیم فستینگ که به آن رژیم روزه داری متناوب یا رژیم 16/8 هم گفته می شود؛ نوعی رژیم لاغری است. افرادی که از این رژیم پیروی می کنند 16 ساعت از شبانه روز را روزه می گیرند (البته مصرف آب و سایر نوشیدنی های بدون کالری در این ساعات مجاز است) و کلیه کالری مورد نیاز بدن خود را در مدت 8 ساعت باقیمانده مصرف می کنند.

اگر رژیم فستینگ به طور اصولی انجام گیرد، می‌تواند تاثیرات خوبی مانند کاهش وزن، درمان دیابت نوع دو و دیگر مزایا را روی بدن داشته باشد. همچنین میتواند باعث صرفه جویی در زمان و هزینه ها هم شود.

چگونه رژیم فستینگ بگیریم؟

در واقع آسان ترین راه گرفتن رژیم 16/8 این است که ساعات روزه داری (16 ساعت) زمانی انتخاب شود که فرد خواب است یا تحرک آنچنانی ندارد. برخی از متخصصین هم پیشنهاد می کنند که مصرف غذا را در اوایل شب متوقف کنید؛ چرا که متابولیسم بدن در این زمان کاهش پیدا می کند.

رژیم روزه داری متناوب برای چه کسانی مناسب نیست؟

  • افرادی که مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند فشار خون پایین یا دیابت هستند.
  • افرادی که مبتلا به بیماری های روانی هستند.
  • افرادی که دچار اختلالات تغذیه ای هستند.
  • طرح 8/16 برای زنان باردار، شیرده یا بانوانی که قصد باردار شدن مناسب نیست.

برنامه غذایی رژیم فستینگ

با اینکه برنامه غذایی رژیم فستینگ یک برنامه مشخص شده نیست و شما اجازه مصرف هر گونه ماده غذایی در بازه زمانی 8 ساعته را دارید؛ اما تمرکز بر مواد غذایی سالم و محدودیت مصرف مواد غذایی ناسالم علاوه بر اینکه منجر به کاهش وزن و لاغری می شود، برای سلامتی بدن شما هم می تواند مفید باشد. یک رژیم لاغری سالم و اصولی استفاده از مواد غذایی زیر را پیشنهاد می کند:

  • میوه ها و سبزیجات؛
  • غلات کامل اعم از کینوا، برنج قهوه ای، جو دوسر و جو؛
  • پروتئین کم چرب مانند گوشت ماکیان، ماهی، لوبیا، عدس، توفو، آجیل ها، مغزها، پنیر کم چرب و تخم مرغ؛
  • چربی های مفید مانند ماهی های چرب، زیتون، روغن زیتون، نارگیل، آواکادوو، آجیل ها و مغزها؛
  • نوشیدن آب؛
  • رژیم روزه داری متناوب مصرف نوشیدنی های بدون کالری مانند آب، قهوه و چای را در طول 16 ساعت هم مجاز می داند.

بیشتر بخوانید: رژیم لاغری سریع

عوارض رژیم فستینگ

  • گرسنگی، ضعف و خستگی در مراحل شروع رژیم؛
  • پرخوری یا استفاده از مواد غذایی ناسالم در بازه زمانی 8 ساعته به دلیل گرسنگی شدید؛
  • سوزش معده یا رفلاکس معده به دلیل پرخوری؛
  • این رژیم ممکن است افسردگی و اضطراب افرادی که دچار این مشکلات هستند را تشدید کند.

منبع: http://www.foodonly.ir/

همه چیز درباره رژیم مدیترانه ای

۲۰ بازديد

رژیم مدیترانه ای سرشار از متنوع ترین مواد غذایی سالم است. از آنجا که تنوع غذایی سالم برای سلامت بدن و کاهش وزن مطلوب بسیار موثر و ضروری هستند؛ در واقع یکی از مزیت های اصلی این رژیم همین ویژگی است. به دلیل اینکه این رژیم لاغری سلامت محور است می توان آن را در زمره اصولی ترین رژیم های غذایی جای داد.

رژیم مدیترانه‌‌ ای آنچنان که از نامش پیداست، رژیمی مبتنی بر غذا‌های سنتی کشورهای اطراف دریای مدیترانه است که اکثر مردم آن مناطق تغذیه سالم، سلامت جسمانی و طول عمر بالایی دارند.

آیا رژیم مدیترانه ای باعث کاهش وزن می شود؟

در واقع رژیم مدیترانه ای یک رژیم لاغری و کاهش وزن نیست بلکه یک روش صحیح برای تغذیه سالم ارائه می دهد، اما در کنارش می تواند منجر به تناسب اندام و کاهش وزن نیز شود. رژیم غذایی مدیترانه ای تاکید بر مصرف مواد غذایی زیر دارد:

  • روغن‌ های سالمی مثل روغن زیتون
  • مصرف انواع حبوبات
  • استفاده از غلات کامل
  • مصرف انواع میوه ها و سبزیجات
  • مصرف مقدار متعادل از ماهی و غذاهای دریایی
  • محصولات لبنی

رژیم مدیترانه ای مصرف حداقل گوشت و فراورده های آن را توصیه می کند. در صورت پیروی کردن از این رژیم غذایی می توانید کاهش وزن و لاغری اصولی را هم تجربه کنید. افرادی که مبتلا به انواع بیماری های وابسته به چربی از جمله چربی خون و کبد چرب هستند با پیگیری و مداومت این رژیم در استانه ی سلامتی قرار می گیرند.

از جمله بیماری هایی که با رعایت این رژیم می توان از ابتلا به انها جلوگیری نمود، رسوبات رگ ها، بیماری های قلبی و عروقی، سکته ی قلبی، چاقی، دیابت، ناراحتی های معده و حتی بسیاری از بیماری های اعصاب می باشد.

مواد غذایی غیرمجاز در رژیم مدیترانه ای

  • نان و رشته های فرآوری شده مانند ماکارونی و پاستا
  • انواع روغن های تصفیه شده و پالم دار
  • گوشت های فرآوری شده مانند کالباس، سوسیس و …
  • غذاهای چرب ناسالم مثل غذاهای فست فودی، کره مارگارین و …

معایب و عوارض این رژیم برای کاهش وزن

این رژیم بایدها و نبایدهای سختگیرانه ای ندارد اما برای گرفتن آن باید ویژگی های هر فرد را در نظر داشت و با توجه به سن، جنسیت، وزن، قد، میزان فعالیت بدنی، شرایط سلامت بدن و … رژیم لاغری مختص آن فرد را تجویز کرد.

عدم تنظیم کالری و مشخص نبودن مقدار مصرف مواد غذایی یکی از معایب رژیم مدیترانه ای است. همچنین برخی افراد عقیده دارند از آنجا که مصرف آجیل در این رژیم غذایی هیچ گونه ممنوعیتی ندارد، بنابراین زیاده روی در مصرف آن ممکن است باعث ابتلا برخی بیماری ها شود.

منبع: http://www.foodonly.ir/

سالم ترین رژیم افزایش وزن

۲۲ بازديد

کسانی که قصد اضافه کردن وزن خود را دارند به اشتباه تصور می‌کنند که برای افزایش وزن باید هر ماده‌ی غذایی پر کالری را مصرف کرد. این تصور باعث می‌شود که برای بالا بردن وزن، بسیاری از مواد غذایی مضر را به برنامه غذایی خود اضافه کنند و سلامتی شان به خطر بیفتد. باید به این مسأله توجه کرد که در رژیم افزایش وزن، تغذیه سالم از اهمیت زیادی برخوردار است.

به چه کسانی کم وزن می‌گویند؟

به کسانی که دارای شاخص توده بدنی (BMI) کمتر از 5/18 باشند کم وزن می‌گویند. BMI  روشی برای بررسی میزان چربی های بدن براساس قد و وزن می‌باشد و از تقسیم وزن بر مجذور قد بدست می‌آید.

در افزایش وزن به چه میزان کالری نیاز است؟

در رژیم افزایش وزن باید به مقدار کالری اضافی که لازم است دریافت کنید توجه داشته باشید. متوسط کالری روزانه مورد نیاز برای سوخت ساز بدن در زنان تقریبا 2000 می باشد که برای بالا بردن وزن باید 400 تا 500 کالری بیشتر از نیاز روزانه دریافت کرد.

متوسط کالری مورد نیاز روزانه برای مردان حدود 2600 کالری می‌باشد و برای اضافه کردن وزن باید 500 کالری بیشتر از نیاز روزانه دریافت کرد. با این مقدار کالری اضافه، در هفته حدود  نیم کیلو گرم به وزن شما اضافه می‌شود.

کدام یک از مواد غذایی مناسب رژیم افزایش وزن هستند؟

خوراکی های چرب، شیرین و اسنک‌‌ها به بالا رفتن وزن کمک می‌کنند ولی سلامتی فرد را به خطر می‌اندازند. به همین دلیل در رژیم چاقی مصرف مواد غذایی سالم، مقوی و پر کالری  که حاوی کربوهیدرات، چربی ‌ها و پروتئین‌ها هستند توصیه می‌شود.

تعدادی از غذاهای چاق کننده‌ی سالم در رژیم افزایش وزن

  • برنج غذایی مقوی و پرکالری است که منبع غنی از کربوهیدرات می باشد و پروتئین زیادی دارد.
  • نان سبوس‌دار حاوی کربوهیدرات، آهن، روی، ویتامین‌های مورد نیاز بدن است.
  • پنیر حاوی پروتئین زیادی است .
  • شیر دارای پروتئین، چربی و کربوهیدرات است و هچنین منبع خوبی از ویتامین‌ها و کلسیم است.
  • روغن آفتابگردان ، روغن بادام زمینی، روغن نارگیل، کره حیوانی، روغن ماهی، روغن کنجد و … از سالم ترین روغن ها هستند.

گوشت و حبوبات شامل پروتئین‌های حیوانی و گیاهی

  • گوشت قرمز منبعی سرشار از پروتئین است.
  • تخم مرغ منبع غنی از پروتئین و چربی سالم و مواد مغذی دیگر است.
  • ماهی منبع غنی از امگا3، ویتامین‌ها، ید، پروتئین و املاح معدنی است.
  • انواع لوبیاها ( قرمز،چیتی،چشم بلبلی) منبع خوبی از پروتئین و آهن و منیزیم و… است.

میوه و سبزیجات

  • اسفناج منبع خوبی از پروتئین، فیبر، ویتامین ها، کلسیم، آهن، فسفر و… است.
  • سیب زمینی کالری بالای دارد و حاوی کربوهیدرات و ویتامین K است.
  • آووکادو میوه‌ای سرشار از چربی و کالری است.

منبع: http://www.foodonly.ir/

سندرم متابولیک چیست؟

۱۷ بازديد

سندرم متابولیک به مجموعه‌ ای از عوامل خطر گفته می‌شود که در صورت داشتن آن‌ها احتمال ابتلای شما به بیماری‌های قلبی، دیابت و سکته به طور چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند. در ادامه در کنار ما باشید تا به طور دقیق سندرم متابولیک را برای شما شرح دهیم و با نحوه مقابله با این شرایط آشنا شوید.

زمانی که فردی دارای پنج عامل خطرناک زیر باشد، دچار سندرم متابولیک شده است. این عوامل می‌توانند موجب سکته، دیابت و بیماری قلبی شوند:

  • افزایش فشارخون (بیش از 130/85 میلی‌متر جیوه)
  • سطح قند خون بالا (مقاومت به انسولین)
  • چربی اضافی
  • سطح تری گلیسیرید بالا
  • سطوح پایین کلسترول خوب یا HDL

داشتن تنها یک مورد از عوامل بالا، به معنای ابتلا به سندرم متابولیک نیست اما زنگ هشداری است که باید جدی گرفته شود. سندرم متابولیک بسیار شایع است که علت آن نیز سبک زندگی ناسالم است.

علت ابتلا به سندرم متابولیک

سندرم متابولیک اغلب در افرادی شکل می‌گیرد که تحرک کم و وزن بالایی دارند. در واقع سندرم متابولیک یکی از بیماری های مرتبط با چاقی است. یکی دیگر از عوامل اصلی ایجاد این سندرم، مقاومت بدن نسبت به انسولین است. انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده ترشح می‌شود. این هورمون به بدن کمک می‌کند تا قند خون را در سطح طبیعی نگه دارد. زمانی که بدن نسبت به انسولین مقاومت پیدا کند، سطح قند خون افزایش پیدا می‌کند. این حالت در واقع علت شکل‌ گیری بیماری دیابت در بدن است.

عواملی که احتمال ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش می‌دهند

  • چاقی مهم ‌ترین فاکتور است. وزن بیش از اندازه به‌ خصوص در ناحیه شکم بسیار خطرآفرین است. به ‌طورکلی چاقی علت بسیاری از بیماری‌ها است و با کنترل وزن یا کاهش آن با یک رژیم لاغری اصولی می‌توانیم جلوی خیلی از بیماری‌ها را بگیریم.
  • سن نیز فاکتوری است که باید لحاظ شود. با افزایش سن و افت احتمالی سیستم ایمنی بدن، احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها زیاد می‌شود. درصورتی‌که در طول زندگی سبک سالمی را اتخاذ کرده باشید تا حدود زیادی خیال خود را راحت کرده‌اید.
  • برخی از بیماری‌ها نیز ممکن است به‌ صورت غیرمستقیم عواملی را ایجاد کنند که در نهایت منجر به سندرم متابولیک شود. بیماری‌هایی مانند کبد چرب غیرالکلی، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و آپنه خواب از این موارد هستند.
  • ورزش نکردن کافی نیز بسیار تأثیرگذار است. در برخی موارد با وجود رعایت رژیم های لاغری باز هم در برخی نواحی بدنی دچار چاقی مفرط می‌شویم. این چاقی ممکن است در نتیجه آناتومی بدن، ارث و سبک زندگی باشد. بسیاری از افراد امروزه مجبورند ساعات زیادی را در محیط کار خود، روی صندلی باشند.

این وضعیت موجب تجمع چربی در برخی نواحی به‌ خصوص شکم می‌شود. زمانی که دور شکم افزایش یابد احتمال ابتلا به سندرم متابولیک نیز افزایش می یابد. ورزش یکی از اصلی ‌ترین فاکتورهای داشتن تناسب ‌اندام است که در این حالت به کمک افراد می‌آید.

منبع: http://www.foodonly.ir/