آرشیو شهریور ماه 1401

در این وبلاگ اطلاعات مفیدی درباره تغذیه درست در اختیار شما قرار میدهیم.

عمل اسلیو معده: بررسی مزایا و عوارض آن

۲۱ بازديد

امروزه به دلیل تغییر در سبک زندگی افراد، چاقی و افزایش وزن به یکی از بزرگترین معضلات جامعه تبدیل شده است. هنگلمی که تلاش ها برای کاهش وزن از طریق رژیم لاغری اصولی به همراه ورزش نتیجه بخش نباشد، افراد از روش های دیگری مانند عمل های لاغری شامل اسلیو معده، بای پس معده و ... کمک می گیرند.

عمل اسلیو معده چیست؟

عمل اسلیو معده یکی از انواع جراحی های لاغری می باشد که با کم کردن حجم معده در افراد دارای اضافه وزن، باعث لاغری آنان می شود. در این جراحی که به روش لاپاراسکوپی انجام می شود، حدود 80 درصد از معده برداشته می شود و قسمتی لوله مانند از آن باقی می ماند.

چه کسانی کاندیدای عمل اسلیو معده هستند؟

انجام این عمل برای تمامی افراد دارای اضافه وزن مناسب نیست و معیارهایی لازم است تا فرد به عنوان یک کاندید برای این عمل لاغری انتخاب شود که این معیارها شامل موارد زیر است:

  • افراد مبتلا به چاقی مفرط با شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر از40
  • افراد دارای شاخص توده بدنی بین 30 الی 40 که در معرض بیماری های ناشی از چاقی مانند بیماری های قلبی و سکته، کلسترول و فشار خون بالا، اختلالات تنفسی هنگام خواب هستند.

مزایای انجام عمل اسلیو

عمل اسلیو معده مزایای بسیاری دارد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با محدود کردن مقدار غذای مصرفی، کاهش وزن را تسهیل می کند.
  • کوتاه بودن زمان انجام جراحی
  • نسبت به روش ها و جراحی های دیگر لاغری، این روش هزینه کمتری دارد.
  • احتمال مرگ و میر در این عمل بسیار پایین است.
  • در مقایسه با جراحی بای پس معده، احتمال ایجاد زخم کاهش می ‌یابد.
  • برای بهبود دیابت مخصوصا دیابت نوع 2 مفید است.
  • در کنترل فشار خون تاثیر مثبتی دارد.
  • به درمان سرطان و ناباروری کمک می ‌کند.

عوارض احتمالی انجام عمل اسلیو

جراحی اسلیو یکی از کم ریسک ترین عمل های جراحی برای لاغری است و قطعا عوارض عمل اسلیو معده در برابر مزایا و فوائد آن کمتر است و حتی در برخی موارد فقط احتمال این عوارض وجود دارد. این عوارض احتمالی عبارتند از:

  • لخته شدن خون
  • کمبود ویتامین یا مواد مغذی بدن و احتمال ریزش مو بر اثر آن
  • احتمال گشاد شدن معده بعد از 1 الی 2 سال بعد از عمل وجود.
  • یکی از عوارض انجام این عمل، به وجود آمدن پوست اضافه به دلیل کاهش وزن زیاد در بدن است.
  • ممکن است نشت مواد غذایی از ناحیه منگنه اتفاق بیفتد.
  • ممکن است بخیه‌ های معده پس از مدتی باز شوند. این خطر برای کمتر از یک درصد از مراجعان اتفاق می افتد.

منبع: https://www.foodonly.ir/

تثبیت وزن برای عدم بازگشت وزن چه اصولی دارد؟

۲۲ بازديد

تثبیت وزن به معنی کنترل و ثابت نگه داشتن وزن بعد از گرفتن یک رژیم افزایش وزن و یا لاغری است. اما امروزه افراد زیادی را میبینیم که بعد از کاهش یا افزایش وزن هدفدار خود، پس از مدتی دوباره به حالت قبل خود بازمیگردند و موفق به تثبیت وزن خود نمی شوند.

بعد از تغییر در وزن فرد، بدن از خود مقاومتی نشان می دهد، زیرا یدن با وزن و شرایط قبلی خود راحت بوده و به آن عادت کرده بوده است. همچنین اگر لاغری شما با پیروی از یک رژیم لاغری سریع و سخت حاصل شده باشد، امکان بازگشت وزن پس از اتمام دوره رژیم بسیار زیاد است.

برای حفظ وزن خود و تثبیت آن لازم است که تغییراتی را در سبک زندگی خود ایجاد کنید و همیشه به آن پایبند باشید. بنابراین طبق توضیحاتی که داده شد، گرفتن رژیم های لاغری سریعی مانند رژیم لاغری یک ماهه در عین حال که فرد را در کوتاه مدت به نتیجه دلخواه می رساند، اما به طور کلی توصیه نمی شوند.

اصول تثبیت وزن سالم

برای رسیدن به هرچیزی باید مراحل و اصولی را پیش برد تا به نتیجه دلخواه خود رسید. تثبیت وزن هم از این قاعده متثنی نیست و اصولی برای تثبیت وزن در نظر گرفته شده است که در ادامه به معرفی این قواعد می پردازیم:

کنترل وزن را فراموش نکنید

سعی کنید طبق برنامه خاصی وزن خود را کنترل کنید تا در صورت یک تغییر جزئی در وزن، بتوانید سریع به حالت قبلی بازگردید. برای افرادی که در مرحله تثبیت وزن هستند هفته ای یکبار کنترل کردن وزن کفایت می کندلازم است.

ورزش کنید

طبق تحقیقات انجام شده افرادی که فعالیت بدنی و ورزش خود را پس از کاهش وزن نیز ادامه می دهند، در تثبیت وزن خود موفق خواهند بود. بنابراین بعد از اتمام رژیم لاغری اصولی خود نیز حتما روزانه 1 ساعت ورزش کنید. این ورزش صرفا به معنی انجام ورزش های سنگین نیست و می تواند حتی ورزش ساده پیاده روی نیز باشد.

صبحانه کامل بخورید

اصلی ترین وعده غذایی صبحانه است و خوردن صبحانه کامل یکی از مهم ترین اصول تثبیت وزن است. بهتر است صبحانه شما شامل مقدار زیادی پروتئین باشد تا سوخت و ساز بدن شما بیشتر شود.

مقدار زیادی آب بنوشید

همیشه قبل از وعده های غذایی خود آب بنوشید، این کار باعث می شود که احساس بیشتری کنید و کمتر غذا بخورید. تحقیقات نشان داده است افراد چاقی که نیم ساعت قبل از وعده های غذایی خود 2 لیوان آب می نوشند، پس از 12 هفته کاهش وزن بیشتری نسبت به کسانی که این کار انجام نمی دهند داشته اند.

منبع: https://www.foodonly.ir/

دیابت و رژیم غذایی مناسب دیابتی ها

۲۱ بازديد

به دلیل افزایش روز افزون رژیم غذایی نامناسب در افراد، درصد ابتلا بیماری به بیماریدیابت در جوامع مختلف افزایش یافته است. یکی از راه های پیشگیری و کنترل دیابت، پیروی از یک رژیم غذایی مناسب دیابتی هاست. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره این رژیم اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم.

دیابت چیست؟

بیماری دیابت در نتیجه عملکرد نادرست غده پانکراس در ترشح انسولین برای کاهش قند خون به وجود می آید. این بیماری درمان کامل ندارد اما کنترل کردن آن از طریق انتخاب رژیم غذایی مناسب، دارو درمانی، کنترل قند خون و ورزش امکان پذیر است. انواع دیابت شامل دیابت نوع 1، نوع 2 و دیابت بارداری می شود.

بیشتر بخوانید: رژیم مناسب در دوران بارداری

تاثیر رژیم غذایی دیابتی ها در کاهش عوارض بیماری

در صورتی که این بیماری از روش های گفته شده در بالا کنترل نشود، ممکن است عوارض جبران ناپذیری مانند، نابینایی، فشارخون بالا، نفروپاتی، بیماری های قلبی عروقی و ... را برای فرد به همراه داشته باشد.

کاهش فشار خون بیماران دیابتی با تغذیه مناسب

فشار خون بالا یکی از شایع ترین عوارض در بین افراد مبتلا به این بیماری است. برای کاهش فشار خون در این بیماران، پزشکان متخصص کنترل کردن میزان کبروهیدرات و سدیم مصرفی را پیشنهاد می کنند. علاوه بر این موارد، کاهش وزن هم می تواند در کاهش فشارخون تاثیر زیادی بگذارد، به این صورت که هر 5 درصد کاهش وزن منجر به کاهش 10 واحد فشار خون می شود.

راه حل این اضافه وزن تنها داشتن یک رژیم لاغری اصولی است. مصرف فیبر در رژیم غذایی بیماران دیابتی به کاهش فشار خون بیمار کمک بزرگی می کند.

رژیم غذایی دیابتی مناسب افراد مبتلا به نفروپاتی

کنترل نکردن بیماری دیابت ممکن است به از بین رفتن نفرون ها، سلول های تشکیل دهنده کلیه، منجر شود که این اتفاق باعث افزایش دفع پروتئین و کاهش قدرت تصفیه کنندگی کلیه همراه است. در رژیم غذایی دیابتی ها باید کاهش مصرف کربوهیدرات و پروتئین لحاظ شود. اما باید به این نکته توجه کرد این کاهش میزان مصرف پروتئین باید به حدی باشد که حداقل نیازهای فرد به پروتئین نیز تامین شود.

برای روی نیاوردن به خوردن های مکرر که باعث افزایش میزان قند خون می شود، بهتر است از غذاهای سیرکننده سالم بروید.

چند توصیه مهم در رژیم غذایی دیابتی ها

  • پیشنهاد پزشکان متخصص این است که روزانه 30 دقیقه ورزش سبک و پیاده روی انجام شود.
  • در رژیم غذایی دیابتی به جای نان های سفید از نان های سبوس دار مانند بربری، تافتون و سنگک استفاده کنید.
  • از مصرف قندهای ساده مانند شکر، قند، نوشابه، بستنی، کمپوت، ژله، عسل، مربا و … پرهیز کنید و خرما، کشمش، توت و میوه های خشک را طبق مقدار تجویز کارشناس تغذیه جایگزین آنها کنید.
  • در شرایط استرسی و هیجان انگیز از غذا خوردن پرهیز کنید.

منبع: https://www.foodonly.ir/

ورزش های مناسب لاغری شکم و پهلو

۲۰ بازديد

چربی های ناحیه شکم و پهلو جذب نمی شوند و آب کردن آن کار راحتی نیست. برای آب کردن چربی های این ناحیه بدن اصلا رژیم های لاغری سریع را توصیه نمی کنیم و برای این کار نیاز به یک رژیم غذایی اصولی و سالم و همچنین یک برنامه ورزشی مناسب است. از بین نرفتن چربی ها ی این ناحیه علاوه بر بهم خوردن تناسب اندام، باعث به خطر افتادن سلامتی ما و ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری های قلبی-عروقی و دیابت نوع 2 می شود.

بهترین ورزش ها برای لاغری شکم و پهلو

ورزش هایی که شامل تمرینات هوازی (مانند پیاده روی، دوچرخه سواری)، قدرتی و تمرینات متمرکز بر عضلات شکم و پهلو هستند، بهترین حرکات برای لاغری شکم و پهلو محسوب می شوند. در کنار انجام حرکات مناسب، افزایش سوخت و مصرف کالری نیز برای به دست آوردن شکمی ایده آل از ضروریات است.

از آنجایی که قدرت بدنی مردان و زنان و همچنین سوخت و ساز بدنشان با یکدیگر متفاوت است، ورزش های متفاوتی برای آب کردن چربی های شکم و پهلوی آنان از طرف متخصصان مربوطه در نظر گرفته شده است، که در ادامه به معرفی آنان میپردازیم.

کرانچ شکمی

کرانچ شکمی یا همان درازنشست، یکی از مهم ترین و تاثیرگذار ترین حرکات در لاغری شکم و پهلو است. این ورزش هم برای آقایان و هم بانوان قابل انجام است، با این تفاوت که آقایان علاوه بر نوع ساده این حرکت، می توانند انواع دیگر آن شامل کرانچ دوچرخه، کرانچ قورباغه و کرانچ تاچ و ... را نیز انجام دهند.

پلانک

هدف این حرکت علاوه بر لاغری شکم و پهلو، تقویت عضلات بالا و پایین شکم، ماهیچه های شانه و ماهیچه های دو سر بازو است. این ورزش را هم با ساعد و هم با مچ دست می توان انجام داد، که هرکس با توجه به توانایی و آمادگی بدنی خود آن را انجام می دهد.

پیاده روی

پیاده روی یک نوع فعالیت بدنی بسیار عالی محسوب می شود زیرا راحت است، ریسک آسیب کمی دارد و بیشتر افراد می توانند آن را انجام دهند. با افزایش سرعت در پیاده روی، ضربان قلب و میزان تنفس بالا می رود، عضلات قفسه سینه حرکت می کند و این تلاش باعث می شود بدون اینکه متوجه شوید عضلات ناحیه شکم به طور طبیعی تقویت شوند.

سوزاندن چربی ‌های شکم در آغاز ساده است اما به ‌مرور با چربی‌های سخت‌ جان ‌تر و سمج ‌تری روبه ‌رو می ‌شوید و باید حجم و سختی تمرینات را افزایش دهید. هرچه بیشتر ورزش کنید و غذا‌های مناسب ‌تری مصرف کنید، نتیجه بهتر و سریع‌ تری می ‌گیرید. علاوه بر این حرکات، داشتن یک رژیم لاغری اصولی نیز در رسیدن به هدفمان خیلی تاثیرگذار است.

منبع: https://www.foodonly.ir/