آرشیو مرداد ماه 1401

در این وبلاگ اطلاعات مفیدی درباره تغذیه درست در اختیار شما قرار میدهیم.

نکات مهم درباره یک رژیم لاغری یک ماهه

۲۴ بازديد

امروزه بیشتر افراد جامعه به دنبال لاغری و تناسب اندام خود هستند و این هدف را با روش های مختلفی مانند انواع رژیم ها، ورزش ها و در مواردی نیز عمل های لاغری امتحان می کنند. رژیم های لاغری انواع مختلف و تنوع بسیار زیادی دارند. رژیم لاغری سریع یکی از رژیم هایی است که به دلیل زمان کم در رسیدن به نتیجه دلخواه فرد، از محبوبیت بالایی برخوردار است و خود این رژیم انواع مختلفی از رژیم ها را شامل می شود.

یکی دیگر از رژیم های سریع پرطرفدار این روزها مانند رژیم شوک لاغری، رژیم لاغری یک ماهه است که در این مقاله قصد داریم به توضیح این رژیم و اصول مهم آن بپردازیم.

اصول رژیم لاغری یک ماهه

این رژیم اصول و قواعد مختلف و خاصی برای تمامی وعده ها و میان وعده ها دارد که به تعدادی از آنان می پردازیم:

صبحانه در رژیم لاغری یک ماهه

با قطعیت می توان گفت که صبحانه مهم ترین وعده غذایی در بین تمامی وعده ها است و حذف آن به هیچ وجه و در هیچ رژیم لاغری اصولی ای توصیه نمی شود. برای اینکه در طول روز کمتر احساس گرسنگی کنید، لازم است که صبحانه شما سرشار از کربوهیدرات و پروتئین باشد. همانطور که می دانید پروتئین به سوخت و ساز بدن شما کمک می کند و باعث عضله سازی در بدن شما می شود.

میان وعده در رژیم لاغری یک ماهه

در رژیم لاغری یک ماهه میوه به عنوان بهترین میان وعده صبحگاهی معرفی شده است زیرا سرشار از کربوهیدرات های سالم و ویتامین ها است. از مواردی که می توان به عنوان میان وعده مصرف کرد می توان مواد خوراکی زیر را نام برد:

  • ماست بدون چربی؛
  • سبزیجات؛
  • انواع آجیل و مغزها؛
  • شکلات تلخ؛
  • چای سبز با بیسکویت ساقه طلایی؛

ناهار در رژیم لاغری یک ماهه

نهار در این نوع رژیم از مواد غذایی سبکی انتخاب می شود که در عین سادگی باعث تحریک گرسنگی نشوند، مانند:

  • ساندویچ نان کامل گندم با گوشت ماکیان و سبزیجات کبابی
  • ماهی یا مرغ کبابی در کنار یک سالاد سبز
  • سالاد سزار بدون سس مخصوص

شام در رژیم لاغری یک ماهه

شام در این رژیم باید بدون کربوهیدرات  باشد. بلکه شام مورد قبول در این رژیم شامل پروتئین های بدون چربی مانند ماهی و گوشت به همراه سبزیجات ( به اندازه نیمی از بشقاب شما) است.

برای کاهش وزن سریع در این رژیم پیشنهاد می شود قبل از هر وعده با هدف افزایش سوخت و ساز بدن یک لیوان آب نوشیده شود.

از خوردن مواد غذایی آماده و فرآوری شده خودداری کنید.

چندین وعده غذایی اما با حجم کم در طول روز بخورید.

منبع: https://www.foodonly.ir/

انواع مختلف BMI

۳۱ بازديد

همانطور که اشاره کردیم بی ام آی، شاخصی مناسب برای تناسب قد و وزن است اما نمی‌تواند اطلاعاتی مانند میزان چربی، استخوان و دیگر بافت ها به ما بدهد. در حقیقت این شاخص نمی ‌تواند بین ماهیچه و چربی های بدن تفاوتی ایجاد کند.

 BMIافراد مسن

بدن افراد مسن بیشتر از چربی تشکیل شده است تا عضله، اما با این اوصاف ممکن است در بازه وزن طبیعی قرار بگیرد.

 BMIیک ورزشکار

بی ام آی یک ورزشکار ممکن است در بازه افراد دارای اضافه ‌وزن قرار بگیرد ولی این در حالی است که این افراد کاملا فیت هستند.

 BMIزنان باردار

بی ام آی در زنان باردار به علت ثابت نبودن وزن دقیق نیست و بی ام آی زنان باردار عموما بالاست.

بیشتر بخوانید: رژیم در دوران بارداری

 BMIدر کودکان و نوجوانان

در بزرگسالان، ارزش BMI با سن ارتباطی ندارد و برای هر دو جنسیت یکسان است. اندازه گیری BMI در کودکان و نوجوانان کمی متفاوت است. دختران و پسران با سرعت های متفاوتی رشد می‌کنند و مقادیر متفاوتی از چربی بدن در سنین مختلف وجود دارد. به همین دلیل‌، در اندازه گیری BMI در دوران کودکی و نوجوانی سن و جنس را در نظر می گیرند.

پزشکان BMI را برای کودکان و نوجوانان همانند بزرگسالان با اندازه گیری قد و وزن محاسبه می‌کنند. سپس تعداد BMI و سن افراد را در نمودار BMI مخصوص سن برای جنسیت مشخص می کنند. این نشان می دهد که آیا کودک در محدوده سالم قرار دارد یا خیر.

بیشتر بخوانید: رژیم لاغری برای کودکان و نوجوانان

کودکان به علت اینکه در حال رشد (از جهت قد و وزن) هستند، اینکه BMI  بالایی داشته باشند کاملا طبیعی است. بالا بودن بی ام آی کودکان در حقیقت خبر از عضلانی بودن هیکل کودک می‌دهد نه چربی اضافه.

دقت BMI

 BMIتغییرات طبیعی در شکل بدن را در نظر می‌گیرد و محدوده وزنی سالم را برای یک قد خاص محاسبه می‌کند. علاوه بر اندازه گیری  BMI، پزشکان در زمان ارزیابی وزن سالم عوامل دیگری را نیز در نظر می‌گیرند. ماهیچه بسیار متراکم تر از چربی است، بنابراین افراد عضلانی، مانند بوکسورهای سنگین وزن، مربیان وزنه برداری و ورزشکاران، ممکن است وزنی سالم داشته باشند هرچند BMI آنها در دسته افراد چاق طبقه بندی می‌شود.

نژاد افراد همچنین می‌تواند بر روی برخی از شرایط سلامتی وی تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، بزرگسالان با نژاد آسیای جنوبی با BMI 23 ، که معمولاً سالم تلقی می‌شود، بیشتر در معرض برخی مشکلات سلامتی مانند دیابت قرار دارند. زنان باردار نباید از    BMI به عنوان معیار استفاده کنند. در صورتی که نگران وزن خود هستید، می‌توانید از متخصصین تغذیه مشاوره بگیرید.

لاغری با رژیم دوکان چگونه است؟

۲۱ بازديد

چاقی معضلی است که همه جوامع امروزه با آن درگیر هستند که کم تحرکی یا بی تحرکی و استفاده زیاد از غذا های فست فودی اصلی ترین دلیل آن به حساب می آیند. بیشتر افراد تمایل دارند تا از رژیم های لاغری سریع مانند رژیم لاغری کانادایی که راحت ‌ترین و سریع ‌ترین راهکارها برای کاهش وزن و لاغری هستند بهره مند شوند. یکی از این رژیم‌ های سریع به رژیم دوکان معروف است که در سال 2000 توسط پیر دوکان پزشک فرانسوی ابداع شد.

رژیم دوکان جزء یکی از رژیم های لاغری کم کربوهیدرات است؛ اما در طول این رژیم می توانید پروتئین زیادی مصرف کنید. در این رژیم پیاده روی روزانه به مدت 20 دقیقه و مصرف آب فراوان نیز بسیار توصیه شده است. یکی از نکات مثبت این رژیم این است که در رژیم غذایی دوکان می توانید هر مقدار غذایی که دوست داشته باشید بخورید اما به شرطی که آن غذا در لیست موارد مجاز آن باشد.

این رژیم ادعا می کند که اگر به قواعد آن پایبند باشید می توانید در یک هفته 5 کیلو وزن کم کنید. همچنین در صورت ادامه این رژیم در هفته های آینده شاهد کاهش وزن 1 الی 2 کیلوگرمی خواهید بود.

مراحل رژیم لاغری دوکان

رژیم غذایی دوکان به دو مرحله کاهش وزن و دو مرحله تثبیت تقسیم می شود که هر کدام از مراحل قواعد خاص خود را دارند.

مرحله اول: مرحله حمله

مرحله اول این رژیم 10 روز طول می کشد تا به پایان برسد و همچنین بر مصرف نامحدود پروتئین تاکید دارد. شما اجازه دارید در طی این مرحله از انواع گوشت های بدون چربی به مقدار نامحدود استفاده کنید؛ مانند:

  • مرغ
  • گوشت گوسفند
  • گوشت انواع ماهی
  • گوشت ‌های ارگان مثل جگر، دل یا زبان گوساله

مرحله دوم: مرحله کروز

بعد از اتمام مرحله اول، مرحله ‌ای به نام کروز برای مصرف انواع سبزیجات وجود دارد که باعث ایجاد تنوع غذایی بیشتری می شود. از جمله سبزیجات پیشنهادی که می توانید در طول این دوره مصرف کنید عبارتند از:

  • اسفناج، کلم و کاهو
  • خیار
  • گوجه
  • بادمجان
  • کرفس
  • فلفل دلمه ‌ای
  • و ...

مرحله سوم: مرحله تثبیت

با شروع مرحله سوم علاوه بر مصرف پروتئین و سبزیجات، فرد اجازه مصرف نان سبوسدار، انواع لبنیات و میوه را دارد. به فاز سوم رژیم دوکان مرحله تثبیت گفته می شود. هر روز سبزیجات به اضافه یک قطعه میوه، دو تکه نان سبوس دار و یک وعده پنیر دارید. در طول این دوره همچنین می توانید یک یا دو وعده غذاهای نشاسته ای و یک یا دو وعده آزاد در هفته داشته باشید.

مرحله چهارم: مرحله تثبیت نهایی

مرحله چهارم یک مرحله نگهدارنده است و مرحله تثبیت نهایی نام دارد. در این مرحله باید یک روز از هفته را به خوردن پروتئین های کم چرب اختصاص دهید.

نکته ای لازم است بدانید این است که در هر 4 مرحله این رژیم مصرف روزانه دو قاشق سبوس جو دو سر توصیه می شود.

منبع: https://www.foodonly.ir/

اهمیت کاهش وزن قبل بارداری

۲۲ بازديد

یکی از شیرین ترین و بهترین مراحل زندگی برای هر زوج، بچه دار شدن است. ییکی از عواملی که در این راه تاثیر زیادی دارد، قرار گرفتن در یک شاخص توده بدنی (BMI) استاندارد است. اگر به اضافه وزن و چاقی مفرط دچار هستید؛ اقدام به کاهش وزن کنید و برعکس. در کل، داشتن وزن مناسب شانس بارداری را تا حد زیادی بالا می برد. ما در این مطلب قصد داریم برای آگاهی بیشتر شما به اهمیت کاهش وزن قبل از بارداری بپردازیم.

چگونه می توان قبل از اقدام به بارداری و بعد از بارداری وزن کم کرد؟

در اینکه کاهش وزن به افزایش شانس باردار شدن کمک می کند شکی نیست. همچنین می تواند پس از تولد نوزاد شما را سالم و فعال نگه دارد. بنابراین داشتن یک برنامه منظم و تحت نظر پزشک  می تواند شما را به این هدف برساند. این برنامه به شکل زیر است:

کالری دریافتی فعلی خود را مشخص کنید

برخی از زنان وعده های غذایی مناسب دارند، اما کالری زیادی می خورند. سعی کنید میزان کالری دریافتی فعلی را به طور دقیق در نظر داشته باشید تا بتوانید آن را کاهش دهید. راه های زیادی برای کاهش کالری وجود دارد، از جمله جایگزین کردن و تغییر در غذاها است. از کالری دریافتی فعلی خود شروع کنید، 1000 کالری از کل آن کم کنید. این مقدار کالری است که شما باید هر روز مصرف کنید تا به کاهش وزن 900 گرم در هفته برسید.

داشتن رژیم غذایی سالم

توصیه میشود از یک رژیم لاغری اصولی و متعادل که از 5 گروه غذایی مهم تشکیل شده است پیروی کنید. همچنین از رژیم های لاغری سریع تا حد ممکن اجتناب کنید. سبزیجات و حبوبات، میوه ها، نان و غلات سبوس دار، شیر، ماست، پنیر، گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، تخم مرغ، دانه ها و آجیل مواد غذایی لازم در این رژیم ها هستند. فراموش نکنید که غذاهای فست فود، بیسکویت، چیپس و گوشت های چرب را تا میزان قابل توجهی کاهش دهید.

برای خود وزن هدف تعیین کنید

به طور کلی، شاخص توده بدنی (BMI) بین 18،5 و 24.9 وزن سالم در نظر گرفته می شود. از دست دادن حدود 900 گرم در هفته ایمن ترین راه برای کاهش وزن و حفظ آن است. شاخص توده بدنی خود را محاسبه کنید تا بفهمید وزن مطلوب شما چقدر است. استفاده از روش مناسب کاهش وزن قبل از بارداری تا وقتی که به وزن مطلوب خود برسید تضمین می کند که با بهترین وزن وارد بارداری خود شده اید.

ورزش را افزایش دهید

در کنار کاهش 1000 کالری در روز بهتر است ورزش را نیز به آن اضافه کنید. اینگونه میزان کالری بیشتری می سوزانید. حداقل یک ساعت ورزش در روز یک برنامه ایده آل برای کاهش وزن است. اگر وقت کافی ندارید؛ می توانید صبح زود به مدت نیم ساعت با وزنه ورزش کنید یا شب بعد از شام به پیاده روی بروید.

منبع: http://www.foodonly.ir/

کبد چرب و چگونگی از بین بردن آن

۲۳ بازديد

این روزها کبد چرب یکی از شایع‌ ترین بیماری‌ها در میان افراد شناخته شده که اصلی ‌ترین دلیل آن، رژیم غذایی نامناسب و عدم تحرک کافی است. به همین دلیل اغلب افراد به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد کبد چرب هستند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که کسب اطلاعات بیشتر درباره جوانب مختلف آن برایتان مهم است تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کبد اندامی است که چربی را برای استفاده بدن در خود ذخیره می‌کند اما زمانی فرد مبتلا به بیماری کبد چرب می‌شود که میزان این چربی بیش از حد مجاز باشد. (5 الی 10 درصد وزن کبد) لازم به ذکر است که ابتلا به این بیماری، تنها به کبد آسیب نمی ‌رساند بلکه می ‌تواند در کار سایر ارگان‌های بدن نیز اختلال ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: رژیم کم چربی و تاثیرات آن

انواع کبد چرب کدامند؟

این بیماری به طور کلی به سه دسته تقسیم بندی می‌شود:

  • کبد چرب الکلی
  • کبد چربی غیرالکلی
  • کبد چرب بارداری (این مورد نادر است به همین خاطر به طور معمول در دسته‌بندی‌های انواع کبد چرب قرار نمی‌گیرد)

کاهش اشتها، ضعف و گیجی، حالت تهوع، احساس خستگی مفرط، کاهش وزن، رنگ تیره ادرار، عرق کردن بیش از حد و… جزو علائمی میباشند که نشان از ابتلا به کبد چرب هستند. زمانی که بافت کبد قادر به شکستن‌ چربی‌ها نباشد، ابتلا به کبد چرب اتفاق میفتد.

دلایل

با دانستن دلایل این بیماری، می ‌توانید با پیشگیری و تغییر سبک زندگی ابتلا به کبد چرب را از خود دور کنید. مهم ‌ترین علل ابتلا به کبد چرب عبارتند از:

  • رژیم غذایی: داشتن برنامه غذایی نامناسب و پرکالری، باعث افزایش خطر ابتلا به این بیماری می‌شود.
  • ابتلا به برخی از بیماری‌ها: بیماری‌ هایی مانند دیابت یا چاقی مفرط، در عملکرد کبد اختلال ایجاد کرده و ممکن است منجر به تجمع چربی در کبد شوند.
  • مصرف داروها: مصرف داروهایی مانند تاموکسیفن، متوترکسات یا آمیودارون خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش می‌دهند.

درمان

با دانستن روش های درمان این بیماری می‌ توانید باعث جلوگیری از رخ دادن بیماری‌های جدی ‌تری شوید. با جایگزین کردن عادت‌ های سالم غذایی به جای عادت‌ های نامناسب و عدم مصرف الکل در گرید 1 کمک زیادی به درمان این بیماری می‌کنید. بنابراین اگر مبتلا به گرید 1 این بیماری هستید برای کاهش چربی کبد خود به راهکارهای زیر عمل کنید:

  • مصرف نوشیدنی‌ های الکلی را کنار بگذارید.
  • میزان کربوهیدرات را در رژیم غذایی خود بیشتر کنید.
  • از مصرف غذاهایی چون ماکارانی، پاستا، نان یا شیرینی حدالامکان پرهیز کنید.
  • خوردن سبزیجات به پاکسازی کبد کمک می‌کند.

برای درمان گرید 2 در خانه، مصرف داروهای گیاهی مثل عرق خار شتر، چای سبز یا سیر میتواند تاثیرگذار باشد. چنانچه به نوع گرید 3 و 4 مبتلا هستید به هیچ عنوان به درمان‌های خانگی اکتفا نکنید و حتما برای شروع درمان تحت نظر پزشک متخصص اقدام کنید.

روش های مختلف لاغری کدامند؟ کدام روش بهتر است؟

۲۳ بازديد

در دنیای امروزه هر فرد دید متفاوتی نسبت به تناسب اندام دارد. بعضی افراد تناسب اندام را در حجم عضلانی و بعضی دیگر در لاغر بودن میبینند. عوامل موثر در تناسب اندام فردی عبارتند از: ترکیب بدنی، موقعیت استخوان ها، میزان عضلات و درصد بافت چربی، شاخص توده بدنی

افرادی که از چاقی و اضافه وزن مفرط رنج میبرند، تلاش میکنند با خوردن غذای سالم و کنترل میزان کالری دریافتی به تناسب اندام مدنظر خود دست یابند. در ادامه با ما همرا باشید تا با روش های مختلف لاغری همانند : رژیم غذایی، ورزش کردن و جراحی آشنا شوید.

لاغری با رژیم غذایی:

یکی از انواع روش های کاهش وزن تغییر در رژیم غذایی است. لاغری با رژیم یکی از بهترین روش هاست. افرادی که میخواهند کاهش وزن داشته باشند؛ باید یک رژیم لاغری اصولی و پایدار برای خود انتخاب کنند. برخی رژیم ها سعی در کاهش اشتهای افراد دارند و برخی دیگر نیز میزان کالری و کربوهیدرات دریافتی را کاهش میدهند. اما باید بدانید که هیچ رژیم غذایی برای همه مناسب نیست.

باید توجه داشته باشید که انتخاب رژیم غذایی برای هر فرد متفاوت است. این کار باید توسط پزشک و متخصصین تغذیه انجام شود.

تعدادی از رژیم های غذایی کاربردی عبارتند از:

  1. رژیم پالئو
  2. رژیم گیاه خواری
  3. رژیم های کم کربوهیدرات
  4. رژیم دوکان
  5. رژیم غذایی کم چربی

لاغری همراه با ورزش:

افرادی که برای کاهش وزن و لاغری، ورزش را انتخاب میکنند باید توجه داشته باشند که در طول روز باید زمانی را به ورزش کردن اختصاص دهند. ورزش میتواند همراه با افزایش حجم عضلات فرد باعث کاهش وزن در افراد شود. همچنین این افزایش حجم برای کاهش وزن در طولانی مدت ضروری است. توصیه میشود که این افراد قبل از شروع ورزش دور کمر و باسن خود را اندازی گیری کنند.

تعدادی از محرک های مهم در این زمینه عبارتند از:

  1. نرمش های هوازی
  2. تمرین هایی که باعث تحریک اندام ها میشود
  3. استراحت و خواب کافی

لاغری با عمل های جراحی:

یکی دیگر از روش های لاغری، عمل های جراحی هستند. این گونه عمل ها به دلیل عوارضی که دارند، اصولا به عنوان گزینه اخر در نظر گرفته میشوند. البته باید در نظر داشت که جراحی های لاغری اگر همراه با ورزش و رژیم های غذایی نباشند؛ امکان بازگشت وزن وجود دارد.

تعدادی از عمل های جراحی تاثیرگذار در کاهش وزن عبارتند از:

  1. جراحی اسلیو معده
  2. جراحی بای پس معده
  3. گذاشتن حلقه معده قابل تنظیم
  4. جراحی پلیسه معده

کاهش سایز با عمل های جراحی:

افراد لاغر باید بدانند که این روش ها برای آنها تاثیرگذار نیست. از این روش ها بیشتر برای کاهش سایز و لاغری موضعی استفاده میشود.

تعدادی از روش های جراحی برای کاهش سایز عبارتند از:

  1. پیکرتراشی
  2. لیپوساکشن
  3. ابدومینوپلاستی

منبع

BMI چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

۲۲ بازديد

BMI به معنای شاخص توده بدنی (body mass index=bmi) است.BMI  به‌ نوعی یک شاخص غربالگری است که نشان می ‌دهد یک فرد دارای کمبود وزن، وزن سالم یا اضافه‌ وزن و چاقی است یا خیر. اگر BMI افراد خارج از محدوده سالم باشد، ممکن است سلامتی فرد به خطر بیفتد.

اضافه ‌وزن می ‌تواند منجر به انواع بیماری ها مانند دیابت نوع 2 ، فشارخون بالا و مشکلات قلبی و عروقی شود. وزن بسیار کم نیز می‌ تواند خطر سوء تغذیه، پوکی ‌استخوان و کم‌ خونی را افزایش دهد. نکته مهم این است که بی ام آی، چربی بدن را مستقیماً اندازه ‌گیری نمی‌ کند. این معیار استاندارد می ‌تواند به پزشکان در شناسایی مشکلات احتمالی کمک بسیاری کند.

محدوده  BMI

 BMIایده‌آل برای اکثر بزرگسالان در محدوده 18.5 تا 24.9 است. برای کودکان و جوانان 2 تا 18 سال، در محاسبه BMI سن و جنس و همچنین قد و وزن را در نظر می ‌گیرند. اگر BMI شما در محدوده زیر باشد:

  • BMIکمتر از 18.5: نشان می‌ دهد که فرد دچار کمبود وزن است، بنابراین شاید لازم باشد روی افزایش وزن برنامه زیری کند. توصیه می ‌شود از پزشک یا متخصص تغذیه مشاوره بخواهید یک رژیم افزایش وزن اصولی برای شما درنظر بگیرد.
  • BMI بین 18.5 – 24.9 : نشان می دهد که وزن، متناسب با قد است و با حفظ وزن سالم، خطر ابتلا به مشکلات جدی مرتبط با سلامتی کاهش خواهد یافت.
  • BMI 29-29.9 : نشان دهنده کمی اضافه ‌وزن است. توصیه می‌ شود برای کاهش وزن با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.
  • BMI بالای 30: نشان می ‌دهد که فرد دچار اضافه وزن شدید است. در صورت عدم کاهش وزن ممکن است سلامت فرد به خطر بیفتد. توصیه می ‌شود برای کاهش وزن حتما با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید و تحت نظر یک رژیم کاهش وزن اصولی قرار بگیرید.

نحوه محاسبه  BMI

محاسبه BMI شامل اندازه گیری قد و وزن بدن افراد است:

متریک

برای محاسبه BMI در واحدهای متریک، می‌ توانید از روش زیر استفاده کنید:

 BMI = kg/m2

بنابراین، برای محاسبه BMI یک فرد بزرگسال، باید وزن او بر حسب کیلوگرم بر مجذور قد او بر متر مربع تقسیم شود. از آنجا که اکثر مردم قد را بر حسب سانتی متر اندازه می ‌گیرند، باید آن را بر 100 تقسیم کرد تا ارتفاع به متر بدست آید.

ایمپریال

هنگام استفاده از واحدهای ایمپریال، می ‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

 BMI = lbs x 703/in2

به عبارت دیگر وزن شخص را بر حسب پوند در 703 ضرب کنید. سپس بر قد او بر حسب اینچ، مربع (in2) تقسیم کنید.

منبع: https://www.foodonly.ir/

رژیم کم چربی و اثر آن بر کاهش وزن

۱۶ بازديد

مصرف غذای کم چرب یک راه‌ حل مناسب برای داشتن یک رژیم غذایی سالم است. رژیم کم چرب یکی از انواع رژیم کاهش وزن است که عمدتا رژیمی گیاهی است و مصرف محدودی از محصولات حیوانی در آن توصیه می شود. به ‌طور‌ کلی این رژیم بر مبنای مصرف کربوهیدرات بسیار زیاد، حدود ۸۰٪ کالری مصرفی روزانه و پروتئین کم به اندازه ۱۰٪ است. یک رژیم غذایی فوق‌العاده کم‌ چرب، مصرف چربی شما را به کمتر از ۱۰% از کالری روزانه محدود می ‌کند.

این رژیم‌ غذایی خیلی کم چرب می‌ تواند خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی، فشارخون بالا، کلسترول بالا و نشانگرهای التهاب را بهبود ببخشند. مطالعات انجام شده نشان می دهد که پیروی از رژیم غذایی کم چرب می تواند در بهبود بیماری دیابت نوع 2 موثر باشد. البته توجه به این نکته هم بسیار مهم است که مصرف چربی بسیار کم در دراز‌مدت می‌ تواند مضر باشد.

رژیم کم چرب خوب است یا نه؟

طبق نتایج به دست آمده از تمامی تحقیقات انجام شده روی رژیم فوق العاده کم چرب، می توان اعلام کرد که این رژیم غذایی تا یک چهارم می تواند خطر مرگ زودرس را افزایش دهد. به همین دلیل توصیه محققین در این زمینه، ایجاد مصرف کربوهیدرات برای کاهش وزن و لاغری اصولی به جای کاهش مصرف چربی است. این تحقیق شامل ۱۳۸٫۰۰۰ شرکت کننده از ۱۸ کشور مختلف دنیا بود و نشان داد برنامه های غذایی سرشار از چربی (چربی های اشباع و غیر اشباع ) تا حدود ۲۳ درصد با کاهش خطر مرگ و میر در ارتباط هستند.

بسیاری از افراد برای لاغری و چربی سوزی به دنبال یک رژیم کم چرب می روند. مطالعات انجام شده نشان می دهد که رژیم کم کربوهیدرات مانند رژیم لاغری دکان باعث چربی سوزی، کاهش احساس گرسنگی و تنظیم قند خون بیشتری به نسبت رژیم کم چربی در فرد میشود.

مواد خوراکی مجاز در رژیم غذایی کم چربی

همانطور که در مصرف هر مواد غذایی باید حد اعتدال را رعایت کرد، چربی هم از این قاعده مستثنی نیست.  زیاده روی در مصرف آن، خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و ... را افزایش می دهد. در مقابل مصرف بیش از اندازه کم آن هم برای برخی افراد مانند زنان باردار و شیرده و کودکان و نوجوانان در حال رشد مضر است.

بیشتر بخوانید: بهترین رژیم لاغری برای کودکان و نوجوانان

تنها در صورتی می توان از رژیم غذایی کم چرب استفاده کرد که متخصص تغذیه این رژیم را به نسبت شرایط شما تجویز کرده باشد. از جمله مواد خوراکی مجاز در رژیم غذایی کم چرب عبارتند از:

  • مصرف انواع میوه ها به صورت خام، پخته شده، اسموتی یا سالاد
  • سبزیجات برگ پهن مانند کاهو، کلم پیچ و اسفناج
  • انواع حبوبات

از مصرف چربی گوشت ها، پوست ماهی و مرغ، لبنیات پرچرب، سس های سفید، کله و پاچه، دل، قلوه، جگر، زرده تخم مرغ، کره، خامه، شیرینی های خامه ای و چیپس در این رژیم پرهیز نمایید. این رژیم به دلیل تنوع کم مواد غذایی که دارد، برای افراد رژیم جذابی نیست و باعث می شود فرد زود از این رژیم خسته شود.

منبع: https://www.foodonly.ir/

کاهش وزن قبل و بعد از بارداری

۲۲ بازديد

کاهش وزن قبل از بارداری موجب افزایش احتمال باروری در افراد میشود که همچنین در میزان فعالیت های روزانه شما پس از بارداری نیز تاثیر مثبت خواهد داشت. پس از بارداری هم با استفاده از رژیم شیردهی میتوانید به وزن ایده آل خود دست یابید.

بدین ترتیب باید بدانید که با داشتن یک برنامه اصولی که زیر نظر پزشک باشد میتواند این مسیر را برای شما تسهیل بخشد.

وزن هدف:

با اندازه گیری و محاسبه میزان وزنی که باید کاهش دهید میتوانید زمان لازم برای این کار را مشخص کنید و متمرکزتر به کارتان ادامه دهید.

نکته مهم این است که شاخص توده بدنی یک شخص با وزن نرمال بین 18.5 الی 24.9 است. کاهش وزن 900 گرمی بطور هفتگی بهترین و امن ترین راه برای کاهش وزن است که میتوان آن را حفظ کرد. هر فرد با اندازه پیری شاخص توده بدنی خود میتواند بفهمد که با وزن ایده آل خود چقدر فاصله دارد. همچنین با انتخاب بهترین روش لاغری مورد تایید پزشکان می توانید به وزن دلخواه خود برسید.

تعیین میزان کالری مصرفی:

بعضی از زنان با وجود اینکه ترکیب غذایی درستی دارند اما میزان کالری زیادی دریافت میکنند. اگر وزن خود را کنترل میکنید و قصد کاهش آن را دارید بهتر است که میزان کالری روزانه خود را دقیق محاسبه کنید و بصورت روزانه آن را کاهش دهید. برای کاهش کالری راه های متعددی وجود دارد مثل: جایگزین کردن مواد غذایی و یا تغییر آنها. بعد از محاسبه کالری دریافتی خود به مقدار 1000 کالری از آن کم کنید تا بتوانید به مقدار کاهش وزن 900 گرمی در هفته برسید.

پیروی از یک رژیم غذایی اصولی:

در این راه بهتر است که با یک رژیم لاغری سالم و اصولی شروع کنید. رژیم هایی از جمله رژیم مدیترانه ای ، رژیم کتوژنیک و ... از رژیم های لاغری سریع همانند رژیم لاغری سه روزه دوری کنید و 5 گروه غذایی مهم را در رژیم خود جای دهید. استفاده از سبزیجات و حبوبات، میوه ها، نان و غلات سبوس دار، شیر، ماست، پنیر، گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، تخم مرغ، دانه ها و آجیل را فراموش نکنید.و بدانید که اجتناب از غذاهای فست فود، بیسکوئیت، چیپس و باقی مواد روغنی به شما در این رژیم کمک میکند.

ورزش روزانه:

پس از کاهش 1000کالری بصورت روزانه حال نوبت آن است که ورزش را وارد برنامه روزانه خود کنید.

افزودن ورزش به فعالیت های روزانه باعث میشود که میزان کالری بیشتری بسوزانید. حداقل یک ساعت ورزش باعث میشود که به برنامه ایده آل کاهش وزن خود نزدیکتر شوید. کمبود زمان برای انجام ورزش امری شایع در بین افارد است که میتوانید با ورزش نیم ساعته در صبح زود و یا پیاده روی بعد از شام آن را جبران کنید.

تاثیر اضافه وزن در باروری مردان:

چاقی و اضافه وزن همانطور که در خانم ها تاثیرگذار است در مردان هم تاثیر زیادی دارد. بدین صورت که اگر مردان دچار چاقی مفرط وزن خود را کاهش دهند، تاثیر بسزایی در کیفیت و تعداد کل اسپرم ها بگذارد. مردان تا 3ماه قبل از باروری زمان برای رسیدن به وزن سالم را دارند.

https://www.foodonly.ir/

همه چیز درباره عمل های لاغری

۲۳ بازديد

منظور از جراحی لاغری چیست ؟ عمل لاغری چگونه در کاهش وزن ما موثر است؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.

جراحی لاغری درمانی است که با کاهش اندازه معده، میزان غذایی را که می‌توانید بخورید به حداقل می‌رساند. انواع مختلفی از درمان‌های لاغری برای کمک به شما در کاهش وزن، کاهش اندازه سهم غذاهای شما و داشتن یک سبک زندگی سالم در دسترس است.

آمادگی های قبل از جراحی لاغری

قبل از جراحی لاغری، شما باید با چندین متخصص تغذیه، روان‌پزشک یا روانشناس، یک متخصص داخلی ملاقات کنید.

  • پزشک در مورد سابقه پزشکی شما سؤال می‌کند، یک معاینه بدنی کامل بر روی شما انجام می‌دهد و آزمایش خون می‌دهید. اگر شما یک فرد سیگاری هستید، او احتمالاً از شما می‌خواهد سیگار کشیدن را حداقل 6 هفته قبل از عمل جراحی متوقف کنید.
  • جراح درباره جراحی از جمله نحوه آماده‌سازی برای آن و نوع پیگیری به شما اطلاعات بیشتری خواهد داد.
  • متخصص تغذیه توضیح می‌دهد که بعد از جراحی چه چیز و چه مقدار قادر به خوردن و نوشیدن هستید و به شما کمک می‌کند تا برای تغییر سبک زندگی خود پس از جراحی آماده شوید.
  • روان‌پزشک یا روانشناس ممکن است ارزیابی کند که آیا جراحی چاقی برای شما گزینه خوبی است یا خیر.

این متخصصان همچنین به شما توصیه می‌کنند قبل و بعد از جراحی بیشتر فعالیت کنید و یک برنامه غذایی سالم در پیش بگیرید. در برخی موارد، یک رژیم کاهش وزن اصولی و نزدیک شدن سطح قند خون قبل از جراحی ممکن است احتمال بروز مشکلات مربوط به جراحی را کاهش دهد.

بعد از جراحی چه انتظاری باید داشته باشم؟

پس از جراحی، باید به اندازه کافی استراحت کرده تا بهبود بیابید. اگرچه نوع پیگیری با توجه به نوع جراحی متفاوت است،اما برای اطمینان از دریافت درست و کافی ویتامین‌ها و مواد معدنی باید مکمل‌هایی را که پزشک برای شما تجویز می‌کند مصرف کنید.

راه رفتن و حرکت در خانه می تواند به بهبود شما سرعت بخشد. ورزش کردن را به‌آرامی شروع کنید و ورزش هایی که دکترتان برای شما انتخاب کرده است را با دقت انجام دهید. به میزانی که احساس راحتی بیشتری می‌کنید، فعالیت بدنی خود را نیز بیشتر کنید.

پس از جراحی، اکثر افراد طی چندین هفته و به مرور از یک رژیم غذایی مایع به سمت یک رژیم غذایی نرم مانند پنیر ، ماست یا سوپ و سپس به سمت غذاهای جامد می‌روند. پزشک، پرستار یا متخصص تغذیه به شما می‌گوید که کدام غذاها و نوشیدنی‌ها را مصرف کنید و از مصرف کدام‌ یک باید خودداری کنید. شما باید وعده‌های غذایی کوچک بخورید و غذای خود را به‌خوبی بجوید.

در جراحی لاغری چقدر می‌توانم وزن کم کنم؟

میزان و حجم لاغری افراد پس از جراحی لاغری به خود شخص و نوع جراحی انجام شده بستگی دارد. نتایج به‌ دست‌آمده از مطالعه‌ای که به مدت 3 سال پس از جراحی روی افراد مختلف انجام شد، نشان داد کسانی که تحت عمل جراحی باندینگ معده قرار گرفته بودند به‌ طور متوسط حدود 20 کیلو گرم وزن کم کرده بودند.

 افرادی که عمل بای پس معده داشتند حدودا 40 کیلو کاهش وزن داشتند. بیشتر افراد با گذشت زمان، دوباره مقداری وزن به دست آوردند اما بازیابی وزن در مقایسه با کاهش وزن اولیه معمولاً مقدار اندکی بوده است. کاهش وزن در انواع مختلف جراحی لاغری می‌تواند متفاوت باشد. به یاد داشته باشید، رسیدن به وزن ایده آل فقط به عمل جراحی بستگی ندارد بلکه ایجاد یک سبک زندگی سالم است که می تواند دوام نتیجه جراحی را تضمین کند.

منبع: http://foodonly.ir/